"Tiap-tiap diri akan merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Sesiapa yang TERSELAMAT DARI NERAKA dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya BERJAYA lah dia, dan ingatlah bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdaya." (Ali Imran : 185)

Di Mana Salahnya Aqidah Fahaman Wahhabi Salafi ?

*

Kaedah Fahaman Wahabi / Salafi :

Kaedah ITHBAT MAKNA ialah beriman kepada sesuatu sifat Allah sebagaimana yang dikhabarkan oleh al-Qur’an dengan "difahami maknanya". “Difahami maknanya” bererti diketahui makna sifat tersebut mengikut apa yang lazim dalam bahasa Arab.

Kaedah ITHBAT MAKNA ialah menetapkan makna ayat secara pasti mengikut makna zohir.

Oleh itu, kalimah Istawa difahami seperti berikut:
* Dimaknakan/diterjemah kalimah Istawa kepada JALASA/DUDUK/BERSEMAYAM.

Imam al-Qurthubi menuliskan dalam Tafsir nya:

. وقال بعضهم : نقرؤها ونفسّرها على ما يحتمله ظاهر اللغة. وهذا قول المشبّهة.

Dan sebahagian mereka berkata : “kami bacakan dan kami tafsirkan menurut zahir bahasa (lughat)”, dan ini golongan Musyabbihah (orang yang menyerupakan Allah dengan makhluk). (Tafsir al-Qurthubi. Surat al-Baqarah ayat 29]

Huraian : Ada sebahagian golongan di zaman Salaf yang menterjemahkan ayat-ayat Mutasyabihat ke dalam erti lughat. Imam al-Qurthubi mengatakan ia adalah kaum Musyabbihah. Kerana dalam kaedah ini berlaku "menyerupakan Allah dengan makhluk"

Al-Imam al-Shafi`e radiyallahu `anhu (wafat 204 H) mengatakan :

مَنِ اعَقَدَ أَنَّ اللّهَ جَالِسٌ عَلَى العَرشِ فَهُوَ كَافِرٌ فَلَا تَصِحُّ الصَّلَاةُ خَلفَهُ

Maksudnya: "Sesiapa yang meyakini Allah jalasa (duduk/brsemayam) atas arasy, maka dia telah kafir, maka tidak sah bermakmum solat kepada orang tersebut". (Kifayah an-Nabih Syarah at-Tanbih karya Ibn ar-Rif'ah,Juz 4 hal 24 cetakan Dar al-Kutub)

KAEDAH ITHBAT MAKNA DITOLAK kerana dalam kaedah ini berlaku "menyerupakan Allah dengan makhluk".

Kesalahan:
Fahaman Salafi/Wahabi mengamalkan kaedah ITHBAT MAKNA.






*
KAIFIYAT.

Kaifiyat ialah "cara" atau "bagaimana".

Al Imam Malik dan lainnya tidak pernah mengatakan al Kaif Majhul الكيف مجهول :

Riwayat الكيف مجهول "al Kaif Majhul" tidak sahih dari sisi periwayatannya dari Imam Malik dan lainnya. [Syekh Abdullah al Harari, ad-Dalil al Qawiim 'ala ash-Shirath al Mustaqim (Beirut: tp, 1397 H), h. 36]

Hanya ada dua riwayat yang sahih dari para ulama salaf. Pertama: riwayat yang berbunyi:
" الرحمن على العرش استوى كما وصف نفسه ولا يقال كيف وكيف عنه مرفوع وما أراك إلا صاحب بدعة أخرجوه".
"Allah memiliki sifat istiwa' seperti yang Ia sifatkan sendiri untuk Dzat-Nya, tidak boleh dikatakan bagaimana dan Kaifiyat mustahil bagi-Nya".
Ini diriwayatkan oleh al Hafizh al Bayhaqi dari al Imam Malik dengan sanad yang Jayyid (kuat).

Kedua: riwayat dari Ummu Salamah dan Rabi'ah yang berbunyi:
" الاستواء غير مجهول والكيف غير معقول...".
"Istiwa sudah diketahui bahwa Allah disifati dengannya dan KAIFIYAT mustahil bagi-Nya". (Riwayat ini dituturkan oleh al-Laalka-i)

Di dalam Kitab Al- Furqan m/s 16 dinaqalkan Imam Malik radiallahuanhu menjawab :

الاستوا مذكور والكيف غير معقول والايمان به واجب والسوأل عنه بدعة

“Istiwa itu mazkuurun (disebutkan di dalam ayat Quran dan hadis) dan KAIF(bagaimana) tidak ma’qul (tidak difahami/tidak masuk akal/mustahil) , beriman dengannya wajib dan bertanya padanya bida’ah.”

Ucapan al-Khaththabi :

وعلى كل مسلم أن يعلمه أن ربنا ليس بذي صورةولا هيئة فإن الصورة تقتضي الكيفية وهي عناالله وصفاته منفية

“Dan atas setiap umat muslim hendaknya mengetahui bahwa Tuhan kita tidak memiliki bentuk dan juga tidak memiliki rupa, kerana di dalam bentuk memerlukan adanya kaifiyyat, sedangkan kaifiyyat dan sifat kaifiyyat itu bagi Allah sungguh dinafikan “.[Syarh Sahih Muslim : 3/395]

Sheikh Ibn Jauzi berkata dengan jelas: "Adapun kaifiyat itu bagi Allah merupakan suatu kemustahilan…" (Al-Mudhish: 131).

Imam Sufyan bin ‘Uyainah rahimahullah (193H) berkata:
كل شيء وصف الله به نفسه في القرآن فقراءته تفسيره لا كيف ولا مثل
"Semua yang Allah Ta’ala sifatkan untuk diri-Nya dalam al-Qur’an, maka bacaannya adalah tafsirnya, TIADA kaifiyyat, Tiada seumpamaNya." [Syarh Ushul al-I’tiqad Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah, Imam al-Lalika’i, no. 736]

Golongan SALAF MENAFIKAN kaifiyat bagi Allah. Mereka mengatakan KAIFIYAT atau SIFAT KAIFIYAT adalah MUSTAHIL bagi ALLAH. Kaifiyat untuk MAKHLUK sahaja. Allah TIDAK ADA kaifiyat.

Kesalahan:
Fahaman Salafi/Wahhabi mengatakan ALLAH ADA KAIFIYAT, hanya kaifiyat sifat tersebut ditafwidhkan(diserahkan) kepada Allah ‘Azza wa Jalla.

*

1. Dr Rozaimi - https://www.youtube.com/watch?v=sXOzcYMljWk

2. Dr Asri - https://www.youtube.com/watch?v=9bfJcUIEARg

3. Dr Fadlan Mohd Othman - https://www.youtube.com/watch?v=oofmpivE0po

4. Dr Fadlan Mohd Othman - https://www.youtube.com/watch?v=QYwP7pxu2wE

5. Pensyarah UKM - https://www.facebook.com/zamihan/videos/1530126367013097


Kita hanya boleh menyampaikan kebenaran.. Sesungguhnya hidayah milik Allah jua..

Wallahu a'lam



Link pilihan:

Fahaman Wahabi Mengatakan Allah Ada Tangan

IMAM Syafi`e Menghukum KAFIR Orang Yang Mengatakan Allah duduk Atas Arasy

Fahaman Wahabi kata Allah di atas langit

Manhaj SALAF Yang Sebenar

KENAPA ISTAWA TIDAK DITERJEMAH KEPADA 'BERSEMAYAM'?

Panduan Mencari Kebenaran

http://www.ngaji.web.id/2015/05/tawil-dan-tafwidh-istiwa-dalam-ayat-ar.html

http://www.aswj-rg.com/2013/10/bantahan-dan-jawaban-ilmiah-buat-asrie-shobrie-isu-tafwidh.html



*

4 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Kaedah Salaf, yg terbaik.
    Kaedah Khalaf Maturidi-Ash'ari bg mengelak salaf faham msykt terhdp Allah swt.
    Cara wahabi, semmgnya bid'ah dholalah, yg menyesatkan.

    Namun begitu sesat wahabi tidaklah seharusnya disamakan dgn sesat dan kufurnya golongan golongan musyrikin penyembah berhala, atheis, atau sbgmn kufurnya golongan kufur dr Ahli Kitab Yahudi dan Nasara.
    Silap memahami detail detail akidah, tidak seharusnya dikafirkan. Cuma sikap kasar, keras, degil dan angkuh sestgh mrk yg menjengkelkan. So, tidaklah sewajarnya golongan ilmuan kita juga bersikap spt mrk.

    BalasPadam
  3. Salahnya wahabiyah yg utama ;

    1. Bila menafsirkan dalil dalil Quran dan Hadis secara literal (zahirnya) semata mata mengikut fahaman sendiri masing masing, hingga mengakibatkan pengikut pengikut dan golongan yg kurang berpengetahuan menggambarkan dan menyifati Tuhan dgn sifat sifat makhluk.

    2. Bila bersikap ego dan taksub dgn pendpt sendiri hingga menuduh bid'ah sesat, syirik dan kufur, golongan yg tak sependapat.

    3. Bila bersikap keras, kasar dan angkuh dlm berkhilaf, hingga menimbulkan permusuhan sesama Islam.

    Seharusnya kita jauhi sikap sikap buruk mrk ini.
    Soal kefahaman dan akidah, bukanlah sesuatu yg boleh kita paksakan, ianya datang dr Allah swt atas pilihanNya dan usaha ikhtiar kita utk memantapkannya. Selain memberi penerangan dan penjelasan, kita juga berdoa, mudah mudahan kita semua mendapat petunjuk dan bimbingan Allah swt utk kita menjejaki dan mengikuti jalannya Rasullullah saw dan Para Sahabat r.anhum., segi akidahnya, amalannya dan akhlaknya, semampu mampu dan sedapat dapatnya. Mudah mudahan kita dihimpunkan bersama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hakikatnya tidak sedikit dr kalangan kenalan kenalan kita, rakan rakan sekerja, jiran jiran, bahkan saudara mara kita yg terpengaruh dgn aliran pemahaman cara wahabiyah ni. Utk mengubah pendirian mrk bukan perkara yg mudah. Apa yg mampu kita lakukan, berikan penjelasan secara berhikmah dan tunjukkan akhlak yg baik, elakkan berkonfrontasi dan sikap bermusuhan, mudah mudahan dpt memberi pengaruh kpd mrk utk menilai semula pendapat dan pegangan silap mrk.

      Padam

Popular Posts